Hoppa till sidans innehåll

Köp eller bygg specialskridskor


Det finns nästan lika många varianter på seglarskridskor som det finns seglare eftersom de flesta bygger sina egna. Här kommer några skridskotyper att beskrivas översiktligt. Seglarskridskor behöver ha en viss längd och uppböjning i framkanten för att små ojämnheter i isen inte ska störa. Skridskorna får maximalt vara 200 mm höga och eftersom högre skridskor innebär möjligheten att framföra ett större segel och samtidigt luta sig mot vinden så är denna beskrivning gjord för höga skridskor.

Se fler höga skridskor här!

Höga skridskor

 

lars f och alexander kör slalombanaSeglarskridskor kan beställas från Rune Johansson i Linköping. Skridskon är ritad av Alexander Sahlin och har samma form på skenan och placering på foten som de skridskor som vunnit de flesta SM sedan 1980-talet. Med dessa skridskor har även slalomtävlingen på WISSA 2011 och 2012 vunnits.

För Kitewing-seglare har skridskon också fördelen att den har betydligt mindre vindfång än t.ex. en nitad plåtskridsko på maxhöjd.

Höjd: 20 cm, vikt: 1100 g, pris 3500 kr.

Rune Johansson: 013-120 944 eller 070-3251744 This is a mailto link

 

Nedan visas en annan specialskridsko, Concept 110 som finns på marknaden. Slipp mecket eller bygg egna, med lite händighet går det bra.

Göra seglarskridskor 

 

Byggbeskrivningar

Det förekommer en mängd olika modeller beroende på att de flesta seglarna tillverkar egna skridskor. Grundmåtten är 450 - 600 mm långa och maximalt 200 mm höga (enl reglerna).

Problemet är oftast att skaffa fram materialet dvs aluminiumprofil, skridskoskena och bindning. För att skaffa skena och bindning är det enklast att köpa ett par långfärdsskridskor som man "slaktar". Att man inte "kan" köpa 2 st färdiga L-profiler, beror på att det är s k konstruktions-aluminium vilket gör att tjockleken oftast är för stor > 5 mm. Det skulle göra skridskorna mycket tunga. Fyrkantröret nedan ligger på 2,5 - 3 mm i tjocklek.

Den mest optimala lösningen vad vi har sett och diskuterat är nedanstående beskrivning av Tomas Löfstaf:

-Bra utrustning att ha, Sticksåg med alublad, Vinkelslip med slippapper, Borrmaskin med stålborr.

Göra seglaskridskor

 

  1. Köp ett fyrkanstsrör i aluminium i den höjden som du vill ha, mina skenor som jag har slaktat från ett par långfärdsskridskor är ca 55cmdärför borde röret vara ca 120 cm långt. (i Stockholm säljer bla Söderströms järn i Nacka gamla alubitar).

    Göra seglaskridskor
  2. Kapa den så att röret blir som ett T när man sätter ihop bitarna, jag använde en vanlig sticksåg med ett blad för aluminium/plåt (var försiktig när du sågar så du inte förstör biten).
    Göra seglaskridskor
  3. Slipa av röret så du får bort ojämnheter.
    Göra seglaskridskor
  4. Dela röret i två (om man har bra fantasi så börjar det likna ett par skridskor).
    Göra seglaskridskor
  5. Borra hål och sätt dit skenan (om skenan inte redan är borrad så tänkt på att det är härdat stål = mycket hårt). Jag satte 3 skuv i skenan och 4 st strax ovanför, jag satte även ett tunt lager silikon mellan skenan och aluröret när jag skruvade ihop allt.
    Göra seglaskridskor
  6. Rita ut på aluminiumet hur du ska såga till bitarna. Glöm inte att mäta ut var bindningen ska sitta.
    Skon bör ha skenan på samma sätt som för långfärdsskridskoåkning dvs "toe-in" gärna mer om du seglar på bara en skridsko. Centrum häl - ca 15 mm inåt från skons centrum.
    Göra seglarskridskor
  7. När du sågat och satt dit bindningen så är det dags för lackering om man vill.
    Göra seglarskridskor
  8. Skuva ihop allt igen så borde du ha ett par bra stabila färdiga skridskor som gör seglingen snäppet roligare.
    Göra seglarskridskor

 

Borra i skridskoskena

  • Köp så bra kvalitetsborrar som möjligt för betong/ sten.
  • Använd en pelarborrmaskin/ vanlig borrmaskin i stativ med högsta varvtalet.
  • Sätt i borren så långt in i chucken som möjligt och försök att med ett dorn göra märke i stålskenan där hålet ska vara.
  • Spänn fast stålskenan och börja borra med ett lätt tryck. Det höga varvtalet ger mycket hög värmefriktion som får stålet att komma upp i smältpunkten (Stålet får en ljusorange färg). Då är det bara att öka trycket något. Som att borra i smör!
  • Kontrollera att borrkronan ser bra ut efter borrning. I såna fall kan du borra ett till hål med samma borr.
  • När borren tar slut, smälter själva borren så att borrkronan släpper. Bara att ta fram en ny borr och fortsätta.

L-profilskridsko

-50*2 mm bandstål
-100*50*5 mm L-profil i aluminium
-4 mm aluminiumnitar
-bindning

 

Stålskenan nitas och limmas fast vid L-profilen med 20-25 mm överlapp. Nitarna bör ha 25-30 mm mellanrum. Skruva fast någon typ av bindning, exempelvis en gammal plattbindning. Denna typ av skridsko bör inte göras mer än 130 mm hög då den blir för svag. Detta kan kringgås genom att ett fyrkantrör skruvas fast mellan fotplattan och skridskolivet.

 

Nitad plåtskridsko

-25*1.5 mm bandstål
-1.5 mm dural-plåt SS 4338-06
-80*80*8 mm aluminium T-profil, SS 4212-06

 

Såga/klipp ut plåtarna i ungefär rätt form. Fixera plåtarna med skenan emellan i rätt läge och borra och försänk nithålen. Rengör limytorna med stålborste och våtslipa med långsamt härdande epoxy. Stryk på mer epoxy och nita skridskon mot ett plant underlag. Börja nitningen i ändarna och slå sedan i resten. Små krokigheter kan rättas till innan epoxyn härdar.

Uppdaterad: 2016-06-07 21:29
Skribent: Alexander Sahlin

Google Translate this site

 

VM 2018 
Lahti, Finland


Svenska Isseglarförbundet
Svenska Isseglarförbundets logotyp

Kitewing Sweden
Facebook Kitewing Sweden
Ice Cup Sweden
Facebook Ice Cup Sweden

Köp & sälj Issegling
Facebook köp sälj Issegling

 

 Köp Draksegel 

SAIL365-logga

Surfspot Logga

 

KitewingLogo

Postadress:
SS Skridskoseglarna - Issegling
Torgny Lagerstedt, Döbelnsgatan 89
11352 Stockholm

Kontakt:
Tel: +46707778785
E-post: This is a mailto link